سئو یا گوگل ادوردز ؟کدامیک بهتر است ؟

سئو یا گوگل ادوردز ؟کدامیک بهتر است ؟

همیشه یک بحث کلی در مورد انتخاب بهترین روش بازاریابی برای جذب مشتری در سایت وجود دارد که کدام روش بهتر است؟ سئو یا گوگل ادوردز؟ چه چیزی بیشترین نتیجه و ارزش را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد؟

پاسخ بسیار متفاوت است و به کسب و کار شما بستگی دارد. این روزها که کسب و کارها برای کسب رتبه های بالاتر در صفحات گوگل با هم رقابت می کنند، کسب و کار شما توسط مخاطبان هدف دیده می شود و نتایج بهتر و بالاتری در جستجوهای گوگل کسب می کند. سایت خود را بیشتر نمایان کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید. به این بازاریابی موتور جستجو (SEM) می گویند که به دو روش انجام می شود:

1. سئو(SEO) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو، Search engine optimization برای موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو است.

۲- پرداخت به ازای هر کلیک که به آن ppc که مخفف عبارت (pay per click ) است
که گوگل ادوردز (google adwords) یا همان تبلیغات گوگل از این روش استفاده میکند .

سئو چیست ؟بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

موتورهای جستجویی مانند گوگل الگوریتم های خاص خود را برای بهینه سازی سایت دارند که در صورت رعایت کردن سایت شما در رتبه های برتر جستجوی گوگل قرار می گیرد و در نتیجه تعداد بازدید از سایت شما افزایش می یابد.

 ربات های گوگل به طور مداوم سایت ها را بررسی می کنند و قوانین و اصول سئو را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که سایت شما به درستی طراحی شده و اصول سئو در طراحی سایت رعایت شده است، از چه کلمات کلیدی در سایت، استفاده کرده اید .
 کاملا واضح است که رقابت بین سایت ها باید در صفحه اول گوگل و در رتبه 1 تا 3 باشد. در صفحه اول گوگل که بیشترین بازدید و کلیک را دارد.

رعایت قوانین سئو و نتیجه گرفتن از آن بستگی به رقبای شما و سختی یا راحتی کلمات کلیدی و زیرساخت طراحی سایت شما دارد (که معمولا بین 3 تا 12 ماه طول می کشد) اما نتیجه در دراز مدت ماندگارتر خواهد بود و الگوریتم ها و قوانین همیشه به روز و منطبق با گوگل خواهد بود به شما اطلاع داده می شود.

گوگل ادوردز ( google adwords) یا تبلیغات گوگل چیست؟

راه دیگری غیر از سئو، قرار دادن سایت در بالای لیست نتایج جستجو در گوگل با استفاده از تبلیغات در گوگل (گوگل ادوردز) است. برای برخی از استارت‌آپ‌های کوچک، رقابت با رقبای بزرگ خود از طریق سئو می‌تواند بسیار زمان‌بر، دشوار و پرهزینه باشد و در نهایت به هدفی که می‌خواهند ختم نمی‌شود. پیشنهاد گوگل برای این مشاغل راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در گوگل است.

در این سیستم بازاریابی موتور جستجو (SEM)، شما کلمات کلیدی را که مشتریان برای تبلیغ شما جستجو می کنند، انتخاب می کنید که تبلیغات و سایت شما را مشاهده می کنند و اگر کاربر روی سایت شما کلیک کند، هزینه کلیک از شما دریافت می شود. پرداخت شما از اعتبار شما کسر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی های گوگل ادوردز امکان تعیین نوع نمایش تبلیغات است. به عبارت دیگر می توانید تبلیغ خود را به صورت متنی، بنر یا ویدیویی نمایش دهید. با استفاده از بنر یا تبلیغات ویدیویی گوگل ادوردز می توانید محصولات و خدمات خود را به صورت عکس یا ویدئو به نمایش بگذارید که بسته به زمینه کاری شما می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

گوگل ادوردز نیز مانند سئو به دانش و تخصص نیاز دارد و قوانین و استراتژی هایی را دنبال کنید تا برداشت درستی از آن داشته باشید و در صورت رعایت صحیح این قوانین هزینه پرداخت به ازای هر کلیک کاربر کاهش می یابد.

بر خلاف سئو، راه اندازی تبلیغات کلیکی در گوگل ادوردز و نتیجه گرفتن از آن بسیار سریعتر است. به این ترتیب می توانید در سریع ترین زمان در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید و به محض فعال شدن کمپین تبلیغاتی شما در گوگل ادوردز، تبلیغ شما نمایش داده می شود. در این روش پرداخت شما فقط به ازای هر کلیک کاربر بر روی تبلیغ شما است. به عبارت دیگر، تنها در صورتی که کاربر کلمات کلیدی شما را جستجو کرده، تبلیغ شما را مشاهده کرده و روی آن کلیک کند، از شما هزینه دریافت می شود. اما موضوع مهم دیگر انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در این سیستم تبلیغاتی کلمات کلیدی نقش پر رنگی در نوع کاربرانی که تبلیغ شما را می بینند بازی می کنند، بنابراین باید در انتخاب بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی دقت زیادی به خرج دهید.

همانطور که در بالا ذکر شد، هر یک از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند، شما می توانید بهترین استراتژی را برای بازاریابی کسب و کار خود از طریق موتورهای جستجو انتخاب کنید. برای کسب و کارهای کوچک ناشناخته و استارت آپ ها ، گوگل ادوردز یک راه بسیار سریع برای به دست آوردن بهترین رتبه بندی گوگل است، اما سایت شما باید حداقل موارد لازم سئو را  داشته باشد تا بتواند بازخورد خوبی از آن دریافت کند و قیمت کلیک ها را کاهش دهد ، یعنی طراحی سایت و ساخت محتوای سایت مطابق با قوانین گوگل و الزامات کاربر باشد.

به طور کلی گوگل ادوردز روشی برای فروش امروز و سئو روشی برای فروش فردا شناخته می شود.

مزایای سئو

۱- سئو ارزان و رایگان است.

۲- با سئو بیشتر دیده می شوید و ترافیک بیشتری را جذب می کنید.

۳- هزینه های تبلیغات و بازاریابی شما به طرز چشم گیری کاهش می یابد.

معایب سئو:
۱- سئو واقعی زمانبر است .

۲- سئو واقعی مشکل است و احتیاج به دانش کافی دارد.

۳- اگر شما قادر به انجام سئوی سایت خود نباشید، باید برای انجام سئو هزینه پرداخت کنید و متخصص استخدام کنید .

مزایای گوگل ادوردز

۱- خیلی زود و سریع در نتایج گوگل قرار میگیرید.

۲- کسانی که بر روی تبلیغات شما کلیک می کنند به احتمال زیاد مشتریان شما هستند. در واقع فروش خدمات و محصولات شما بالا می رود.

۳- هر تغییری که در الگوریتم های گوگل ایجاد شود تاثیری بر روی نمایش سایت شما به هنگام استفاده از گوگل ادوردز نخواهد داشت.

معایب گوگل ادوردز

۱- ادوردز تاثیری بر سئو سایت شما ندارد.

۲- ادوردز هزینه بردار است.

۳- با تمام شدن بودجه پرداختی شما، سایت شما به جایگاه قبل از استفاده از ادوردز در نتایج گوگل برمی گردد.

سئو یا گوگل ادوردز ؟کدامیک بهتر است ؟

سئو یا گوگل ادوردز برای چه کسب و کارهایی مناسب است ؟

از مطالعات فوق به این نتیجه رسیدیم که انتخاب بین این دو بسیار ساده است. شما باید بدانید که به دنبال چه هستید.

به عنوان مثال فرض کنید سایت شما سایت یک دکتر، استاد یا کاتالوگ آنلاین است و شما فقط خود و نمونه کارهای خود را در این سایت معرفی می کنید. پس نیازی به AdWords ندارید. اما اگر وب سایتی دارید که خدمات یا کالا می فروشد، مانند وب سایت فروش پزشکی ، باید پس از بهینه سازی اولیه بر اساس میزان سودی که می توانید با فروش هر کالا کسب کنید، ادوردز را راه اندازی کنید تا افراد بیشتری با محصولات شما آشنا شوند.

در واقع ادوردز جایگاه رقابتی شما را برای رقابت با رقبا بهتر می کند و این به معنی این است که به جای صرف زمان طولانی برای رسیدن به جایگاه بهتر، با پرداخت یک هزینه معقول به فروش مناسبی دست پیدا می کنید.

به عنوان مثال، کسب و کار شما فروش لباس برای شب عید است. شما از الان تا شب عید ۲ ماه فرصت دارید تا وب سایت خود را در نتایج برتر گوگل قرار دهید، مطمئنا با انجام روش های اصولی سئو نمی توانید در مدتی زمانی کوتاه، به صفحه ی اول گوگل بیاید، ولی اگر از ادوردز استفاده کنید، در کمتر از ۷۲ ساعت می توانید به صفحه ی اول گوگل بیاید.

یک نتیجه گیری ساده

اگر زمان کافی دارید ولی امکان پرداخت هزینه برای شما وجود ندارد، سئو برای شما بهترین گزینه است. ولی این روش در صورتی امکان پذیر است که شما در سئو تخصص داشته باشید. با توجه به زمان زیادی که سئو می برد و امکان سوخت مالی که دارد، گزینه مناسبی نیست و بهتر است از ادوردز استفاده کنید چون ادوردز هم سریع و هم قابل برنامه ریزی است. شما با ادوردز می توانید با هر تعداد کلمه ی کلیدی که می خواهید صفحه ی اول گوگل باشید.

در پایان باید گفت که تشخیص و انتخاب صحیح کلمات کلیدی در ادوردز امری مهم می باشد که انجام آن نیازمند تخصص و تجربه کاری است.

در نتیجه می توان گفت که نمی توان بین سئو یا ادوردز یکی را انتخاب کرد، اما باید گفت که هر سایتی به هر دو نیاز دارد. اولویت بین سئو یا ادوردز باید توسط متخصص تعیین شود. تجربه WebMab نشان می دهد که اگر تمام اصول اولیه را رعایت کنید، شگفت انگیزترین نتایج را از استفاده همزمان از سئو و گوگل ادوردز خواهید گرفت. وب موب با توجه به سابقه کاری بالای خود می تواند همراه خوبی برای رسیدن به موفقیت باشد.

پس هر چند استفاده از گوگل ادوردز ساده است، اما اگر دانش و تجربه کافی برای اجرای کمپین های ادوردز را ندارید بهتر است در هزینه ها صرفه جویی کرده و از متخصصین فعال درخواست کنید این کار را برای شما انجام دهند.
این روش بهترین اقدام ممکن است و با آن نه فقط پولتان را از دست نمی دهد بلکه استفاده از ادوردز برای شما سودآور هم خواهد بود.

سئو را فراموش نکنید

با توجه به سرعت بالا، ادوردز خوب است، با این پلتفرم شروع کنید، اما باید روی سئو، بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی نیز کار کنید تا بهترین نتایج ممکن را بگیرید. برای موفقیت آنلاین فقط به این سه ابزار نیاز است.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند محتوای مرتبط ایجاد کنید، سئو به شما کمک می کند محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و ترافیک ارگانیک بیشتری را هدایت کنید، و رسانه های اجتماعی محتوای تولید شده توسط SEO شما را برای به دست آوردن مخاطبین بیشتر تبلیغ می کنند.

ایا میتوان همزمان از ادوردز و سئو برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کرد ؟

SEO و AdWords با یکدیگر تداخلی ندارند، اما هر دو ابزار قدرتمندی برای بازاریابی دیجیتال هستند که می توانند برای بهره وری بیشتر استفاده شوند. هنگامی که به ترافیک سریع نیاز دارید، می توانید از AdWords استفاده کنید، اما برای موفقیت مداوم و بلندمدت آنلاین به فضای بهبود سئو نیاز دارید.

از ادوردز میتوان برای شروع جذب ترافیک استفاده کرد وهمزمان روی سئو سایت، محتوا و شبکه های اجتماعی کار کنید تا جذب ترافیک ارگانیک و بازدید از طریق شبکه های اجتماعی هم شروع شود.

بعضی این طور تصور می کنند که وقتی از طریق سئو جذب ترافیک دارید نیازی به استفاده از ادوردز ندارید اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است.
حتی اگر رتبه خوبی داشته باشید بازهم می توانید از ادوردز استفاده کرده و برای کلمات کلیدی که ترافیک خوبی دارید، بیشتر دیده شوید.
بهتر است عملکرد کمپین های ادوردز را ارزیابی کنید و اگر سودآور بودند بودجه را افزایش دهید تا به بازگشت سرمایه بیشتری برسید.

اکنون که مزایا و معایب SEO و AdWords را می‌دانید، می‌توانید با دانش و درک بیشتر تصمیم بگیرید که چه چیزی برای کسب و کار شما بهترین است.

در هر صورت، اگر می خواهید کسب و کار شما به طور پیوسته رشد کند و سایت شما در بلندمدت در صدر فهرست نتایج گوگل قرار گیرد، باید برای بهبود سئو برنامه ریزی کنید و دانش کافی در این زمینه داشته باشید  یا از کارشناسان بازاریابی دیجیتال کمک بگیر. هر دو روش مفید هستند اگر شاخص های کلیدی عملکرد را درست انتخاب کنید و موفقیت تلاش های بازاریابی خود را ارزیابی کنید.
 در صورت داشتن هرگونه سوال در این مورد، همکاران ما در وب مب به صورت آنلاین یا تلفنی برای مشاوره در خدمت شما هستند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «سئو یا گوگل ادوردز ؟کدامیک بهتر است ؟»

  1. کاملترین مقاله در زمینه ی تفاوت سئو یا گوگل ادوردز بود که تا حالا مطالعه کردم

    عالی بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *