سئو سازی سایت چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

همانطور که می دانید یکی از راه های اصلی و مهم برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو به خصوص گوگل استفاده از روشی به نام سئو یا بهینه سازی موتور جستجو است. در واقع این فرآیند برای بهبود کارایی سایت استفاده می شود و برای زندگی هر وب سایتی مانند انسان هایی که برای زنده ماندن دائماً به آب و غذا نیاز دارند ضروری است! اما آیا این تنها هدف سئو است؟ آیا سئو فقط به دنبال افزایش رتبه سایت است؟ با ما همراه باشید تا شما در ادامه شما را با سایر اهداف مهم سئو آشنا کنیم.

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

برای بهبود عملکرد سایت شما و جذب بازدیدکنندگان بیشتر بر اساس معیارهای موتور جستجو انجام می شود. عوامل زیادی بر سئوی شما تأثیر می گذارند، از کلمات استفاده شده در متن و محتوا گرفته تا سایت های دیگر گرفته تا لینک های ورودی به سایت شما،  گاهی اوقات اطمینان از ساختار بهینه سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو می نامند.

SEO مخفف Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به سمت Optimization تغییر یافته که معادل بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو است،به عبارت دیگر باید توجه ویژه ای به رضایت کاربر از نتیجه ای که می یابیم داشته باشیم.

سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

مفهوم سئو تنها به موتورهای جستجو مربوط نیست بلکه مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاست‌های گوگل مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت‌ها شده است.

بد نیست مروری کنیم به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو :

با توجه به روش تحقیق، ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف ممکن است متفاوت باشد. بنابراین به جای تمرکز روی مقدار دقیق اعداد، بهتر است روی سطح و اهمیت نسبی آنها تمرکز کنید.

مردم در سراسر جهان 6 تا 7 میلیارد بار در روز از موتورهای جستجو استفاده می کنند  70 تا 80 درصد از جستجوگران لینک های تبلیغاتی (با پرداخت هزینه ) به وسیله موتورهای جستجو از جمله گوگل راکه نمایش داده می شوند را نمی بینند.

شخصی که با کلیک بر روی لینک موجود در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می شود نسبت به کسانی که برای بازاریابی به سراغ آنها رفته اید برای تبدیل شدن به یک مشتری پول و هزینه کمتری خواهد داشت.

جستجوی از طریق موبایل در سال های اخیر در حال افزایش بوده است و از سال 2015 جستجوی موبایل از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفته است. همچنین دسکتاپ کمتر از 50 درصد از ابزارهای اتصال به اینترنت در جهان را تشکیل می دهند.

سئو در بهبود کیفیت محتوا در سال‌های اخیر نقش بسزایی داشته ، در قدیم آسیب‌پذیری‌ها در الگوریتم‌های موتورهای جستجو وجود داشته منجر به تفسیر و تعبیر کلی در بین تولیدکنندگان محتوا شده است. آنها می گویند: “شما دو راه برای نوشتن در وب دارید.” شما می توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و همچنین می توانید برای موتورهای جستجو بنویسید.

نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متن بی معنی، تزریق کلمات کلیدی به متن، ارائه لینک های بی فایده، مجبور کردن کاربران به کلیک کردن و غیره است. نوشتن برای مشتریان، اگرچه باعث رضایت بازدیدکنندگان میشد، اما منجر به رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو نمی شد.

خوشبختانه در سال های اخیر با بهبود الگوریتم های موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل متن، چنین مواردی کمتر و کمتر شده است. کمی تحقیق شما را متقاعد می کند که رعایت اصول سئو و استانداردهای تعیین شده توسط موتورهای جستجو می تواند ضمن بهبود سئوی سایت، رضایت خوانندگان و مشتریان شما را افزایش دهد. همچنین، تلاش برای افزایش رضایت مشتری معمولا به بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو کمک می کند.

به همین دلیل، برخلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مقصر کاهش کیفیت  محتوا در وب می‌دانستند، امروزه به ندرت چنین توضیحی شنیده و استفاده می‌شود. با توجه به کیفیت نتایج موتورهای جستجو و بهبود الگوریتم آنها، اشتباه نیست که زمان و بودجه ای را که صرف سئو می کنید به عنوان بخشی از فعالیت های رضایت مشتری خود در نظر بگیرید. در واقع، تا زمانی که فلسفه واقعی سئو و راه حل های پایدار و بلند مدت آن را به کار بگیرید.

هدف ما از سئو چیست؟

همانطور که می دانید یکی از راه های اصلی و مهم برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو به خصوص گوگل استفاده از روشی به نام سئو یا بهینه سازی موتور جستجو است. در واقع این فرآیند برای بهبود کارایی سایت استفاده می شود و برای زندگی هر وب سایتی مانند انسان هایی که برای زنده ماندن دائماً به آب و غذا نیاز دارند ضروری است! اما آیا این تنها هدف سئو است؟ آیا سئو فقط به دنبال افزایش رتبه سایت است؟ با ما همراه باشید تا شما در ادامه شما را با سایر اهداف مهم سئو آشنا کنیم.

کسب درآمد

یکی از مهمترین اهدافی است که افراد برای رسیدن به آن تلاش می کنند و به همین دلیل سایتی برای خود ایجاد می کنند. در واقع این روزها به دلایل مختلف مانند بیکاری یا بیماری کرونا، کسب درآمد از اینترنت محبوبیت بیشتری پیدا کرده و وب سایت ها در این زمینه پیشتاز هستند. صاحبان مشاغل اینترنتی نیز در این زمینه از سئو استفاده می کنند. در واقع به کمک سئو می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از اینترنت بهره مند شوند.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید به فکر درآمد مستقیم از فروش کالا باشید که نیاز به بازدیدکننده دارد که با سئو به دست می آید. همچنین اگر می خواهید از روش های غیرمستقیم مانند تبلیغات کسب درآمد کنید، باید به سئو نیز متوسل شوید.

افزایش ترافیک و رتبه‌ی سایت

اساسی ترین هدف و مفهوم سئو استفاده از آن برای دریافت ترافیک بالا و افزایش رتبه سایت است. در واقع با استفاده از روش های مختلف سئو مانند کلاه سفید یا کلاه سیاه می توانیم بازدید بیشتری داشته باشیم و بازدیدکنندگان را جذب کنیم تا در صدر موتورهای جستجو قرار بگیریم.

رضایت مشتری و بازدیدکنندگان

این جمله را می شنوید که همیشه حق با مشتری است! البته رضایت مشتری همیشه مهم است زیرا سرمایه سایت و تجارت ما مشتریان ما هستند! یکی از اهداف سئو کسب رضایت است. البته باید از بهینه سازی پیشرفته سایت خود و بهبود اطلاعات سایت و ارتباط با شما در زمینه محصولات راضی باشند. صفحات پشتیبانی و سایت تماس با ما باید حاوی اطلاعات دقیق و ارائه پاسخ های قابل اعتماد به سوالات اکثر کاربران باشد.

تبلیغات

این روزها تبلیغات یکی از مهم ترین عوامل موفقیت هر کسب و کاری است و می تواند هزینه های زیادی داشته باشد. اما در مورد کسب و کار اینترنتی، هزینه ها همیشه پایین است و هزینه های تبلیغات نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع با بهبود سئوی سایت خود می توانید سایت خود را نیز به صورت موازی تبلیغ کنید و دیگر نیازی به روش های تبلیغاتی گران قیمت ندارید.

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

آشنایی با مفاهیم سئو

سئوی داخلی (On Page)

اقداماتی که از داخل وب سایت بر روی محتوا، کلمات کلیدی و … انجام می‌شود را سئوی onpage یا داخلی می‌نامند. بهینه سازی تصاویر و محتوا درون سایت، ساختار صفحه آرایی و لینک سازی بین آنها و چندین فاکتور مهم دیگر از جمله مواردی هستند که جزو سئو داخلی سایت محسوب می شوند.

سئوی خارجی (Off Page)

یکی دیگر از اصطلاحات مفید و کاربردی سئو خارجی است که به معنای لینک دادن از سایت های دیگر به یک وب سایت ، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، درج بنر تبلیغاتی در وب سایت های دیگر و غیره است. همچنین انتشار گزارش ها و مقالات در مورد موضوعات مرتبط در سایت های محبوب یا بک لینک نیز بخشی از این سئوی خارجی یا ( off – page ) است.

کلمه کلیدی

به عبارت یا عبارتی که کاربران برای جستجوی محتوای مورد علاقه خود در وب سایت و جستجو استفاده می کنند کلمه کلیدی یا همان  Keyword گفته می شود. یکی از اصطلاحات کاربردی که توسط متخصصان سئو استفاده می شود، انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای حجم جستجوی کاربر و محتوای وب سایت است.

انتخاب یک کلمه کلیدی مرتبط با محتوای سایت و جستجوی کاربر می تواند تاثیر مثبتی در موقعیت یابی سایت و بهینه سازی سئو داشته باشد که باعث می شود سایت شما از رقبا جلوتر باشد.

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
سئو چیست؟ (0 تا 100بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

مقایسه سئو داخلی و سئو خارجی

سئوی داخلی بر روی فاکتورهای رتبه بندی گوگل تمرکز دارد که مستقیماً با وضعیت صفحه مرتبط هستند تا بهینه شوند. مانند عناوین، محتوا و ساختار صفحه. سئوی خارجی بر روی چیزهایی تمرکز می کند که گوگل در خارج از سایت شما به آنها اهمیت می دهد.

این عوامل بر اساس منابع دیگری مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ هایی که در زمینه کاری شما فعال هستند و تاریخچه کسانی که جستجو کرده اند، می باشد.

این دو دسته از سئو با یکدیگر متفاوت هستند، اما شما باید در هر دو بسیار خوب عمل کنید. هنگامی که کاربر به محض ورود به یک صفحه از سایت سریع آن را ترک می کند، گوگل آن را به عنوان یک فرار کاربر در نظر می گیرد. هر چه نرخ پرش (تعداد کاربرانی که پس از مشاهده تنها یک صفحه به سرعت سایت را ترک می کنند) بیشتر باشد، گوگل رتبه پایین تری به آن صفحه می دهد. به همین دلیل است که انجام سئو داخلی و سئو خارجی به همراه یکدیگر ضروریست.

مزایای سئو چیست؟

با استفاده از بهینه سازی سایت می توانید ترافیک سایت خود را چند برابر کنید و اعتماد مخاطب را جلب کنید. یک اسب فقیر بهتر از بی اسبی است و شما می توانید بدون هزینه اضافی مخاطبان بهتری را به سایت خود جذب کنید.

حال این افزایش ترافیک بسته به عملکرد هر وب سایت نتایج متفاوتی خواهد داشت: افزایش فروش آنلاین سایت فروشگاهی معرفی محصولات و خدمات به مشتریان بیشتر برای سایت خدماتی افزایش کلیک بر روی لینک های سایت خبری و در نتیجه جذب ترافیک بیشتر به سایت است.

اکثر کاربران اینترنت صفحات مورد نظر خود را در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا می کنند. بنابراین، سئوی مناسب کلید شما برای به دست آوردن ترافیک بیشتر است. علاوه بر این، موتورهای جستجو آنچه را که به دنبال آن هستند در اختیار مشتریان قرار می دهند، بنابراین مشتریان نسبت به تبلیغات آنلاین اعتماد بیشتری به سایت شما دارند و نشان می دهد که ارزش سئو چیست و چرا به آن توجه می شود.

کلمات کلیدی که کاربران در موتورهای جستجو، جستجو می کنند بسیار مهم هستند، تجربه نشان می دهد که هر شرکتی می تواند با جذب بازدیدکننده بیشتر از طریق گوگل موفقیت را تضمین کند. بازدید از روش های سئو بهتر از هر نوع تبلیغاتی است و در دراز مدت هزینه کمتری از شما خواهد گرفت.

تاثیر سئو در افزایش ترافیک و فروش

یکی از مهمترین تاثیرات سئوی وب سایت افزایش فروش کسب و کار آنلاین به صورت حضوری یا به صورت غیر حضوری و یا به صورت آنلاین  است. سئو یکی از دلایل این افزایش فروش با افزایش بازدیدکنندگان سایت و هدایت ترافیک به سایت ها است.

در نتیجه بسیاری از صاحبان وب سایت هایی که می خواهند در بازار رقابتی پیشتاز باشند از این ویژگی مهم استقبال می کنند و همیشه برای بهبود سایت و سئوی خود هزینه می کنند و برنامه های بلندمدتی دارند. برای لمس بیشتر این مسئله در گوگل جستجو کنید،اگر لینک سایت شما در صفحه اول گوگل نباشد، به این معنا است که میزان بازدید‌کننده و ترافیک سایت شما پایین است.

در حالی که بسیاری از سایت‌ها در تلاش هستند تا از هر شگردی برای سئو و نزدیک شدن به صفحه اول جستجو گوگل، استفاده کنند.در نهایت سئو باعث افزایش ترافیک هر سایت می شود که در مقایسه با نوع کسب و کار صاحب کسب و کار، مزایای مورد نظر را برای سایت به ارمغان می آورد.

 موتورهای جستجو چرا نیاز به سئو دارند؟

گوگل یک موتور هوشمند است، اما همچنان به کمک مشتری نیاز دارد، آنها همیشه در تلاش هستند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنت ارائه دهند، اما در این مسیر محدودیت هایی وجود دارد که در آن سئو مورد نیاز است. سئوی اشتباه می تواند شما را از دید مشتریان پنهان کند و تمام زحمات شما را هدر دهد،

بنابراین رقبای شما با محتوای ضعیف ترافیک و محبوبیت بیشتری خواهند داشت.

خزنده های گوگل عناصر نسبتا خاصی برای درک محتوای یک صفحه دارند و در صورت رعایت این موارد، شانس دریافت موقعیت مکانی شما افزایش می یابد. به این عوامل سئوی صفحه (on -page ) می گویند و برای موفقیت باید بدانیم که دقیقاً این عوامل در سئو چیست.

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری به چه معناست؟

به عنوان یک تعریف اولیه، لازم به ذکر است که سئو دارای روش ها و تکنیک های پیاده سازی متنوعی است. طبیعتاً برخی از این روش‌ها معتبر و توصیه می‌شوند و منحصراً توسط سایر متخصصان خطرناک و پرریسک استفاده می‌شوند. نوع و طبقه بندی این روش ها سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری نام دارد.

این موضوعات به انواع مختلف رتبه بندی موتورهای جستجو چه به صورت حرفه ای و چه به صورت انحصاری می پردازند که برخی از آنها قانونی و برخی غیرقانونی هستند و شامل جریمه های گوگل می شوند. این روش ها همچنین تأثیر مستقیمی بر بازخورد مصرف کنندگان دارند.

سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید مجموعه ای از روش های استاندارد و اصولی بحث سئو است که تمرکز اصلی آن جذب مشتریان واقعی به بهترین و ایده آل ترین شکل ممکن است. با این تعریف ساده، سئو کلاه سفید را می توان بهترین نوع سئو دانست که در نتیجه شما به عنوان صاحب سایت، رضایت مخاطبان و موتورهای جستجو را به طور همزمان جلب می کنید.

اما همانطور که قبلاً گفتیم، کسب رضایت کاربر به طور خودکار به معنای کسب رضایت موتور جستجو است.

در سئو کلاه سفید، بهبود عملکرد سایت و بهینه سازی در صفحات نتایج موتورهای جستجو، معیار اصلی روش های استاندارد و پیشنهادی است. برخی از مهم ترین این روش ها عبارتند از کلمات کلیدی، استفاده قانونی و طبیعی از بک لینک، لینک سازی داخلی و خارجی، تمرکز بر تولید محتوا و بازاریابی و در نهایت جذب ترافیک ارگانیک و به طور طبیعی افزایش رتبه سایت.

اگرچه روند فرآیندهای سئو کلاه سفید طولانی است، اما نتایج تقریباً دائمی هستند. علاوه بر این، راه حل هایی که از طریق این نوع سئو اعمال می شوند، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو نمی شوند. این کار تجارت الکترونیک شما را کم خطر می کند. بنابراین، می توانید از پشتیبانی طبیعی موتورهای جستجو نیز بهره مند شوید.

مهمترین و ‌بهترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید‌

1. تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب مؤثر آن‌ها
2. روی تولید محتوای تخصصی و باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید
3. روی بحث On-Page SEO و Off-Page SEO تمرکز کنید
4. از آدرس صفحات (URL) کوتاه و خوانا استفاده کنید
5. در بخش تولید محتوای متنی و کدهای سایت از تگ‌های هدینگ بهره‌مند شوید
6. محتوای قدیمی را بروزرسانی کنید
7. از تأثیر بسزای محتوای چندرسانه‌ای غافل نشوید
8. با ترفندهای گوناگون سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید
9. تصاویر موجود در صفحات سایت را بهینه‌سازی کنید
10. به سراغ لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی بروید
11. با ابزارهای کاربردی گوگل شرایط سئوی سایت خود را متحول کنید
12. شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید
13. لینک‌های خراب (Broken Links) را حذف یا ویرایش کنید
14. نقشه سایت (Sitemap) سایت خود را راه‌اندازی کنید
15. بک لینک‌های باکیفیت و مناسب تهیه کنید
16. به صورت مستمر به بررسی وضعیت رقبا بپردازید
17. به ساخت و مدیریت انجمن‌ها روی بیاورید
18. بهینه‌سازی موبایل (موبایل مارکتینگ) را فراموش نکنید

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه برعکس سئو کلاه سفید است. این نوع سئو شامل راه حل های کاملا غیر قانونی و غیر طبیعی از دیدگاه موتورهای جستجو می باشد. با اجرای این روش ها،می توانند بسیار پرخطر باشند، حتی اگر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) در زمان بسیار کوتاه تری نسبت به روش های طبیعی ظاهر شوند.

گوگل استفاده از این روش ها را در بسیاری از تبلیغات به صورت رسمی ممنوع اعلام کرده است و برخلاف شرایط و ضوابط خود اعلام کرده است که هر سایتی که این شرایط را نقض کند از تمامی صفحات حذف خواهد شد، و مشمول جریمه های سنگین گوگل و در موارد شدید. خواهد شد.

بارزترین تکنیک های مورد استفاده در سئو کلاه سیاه عبارتند ازاستفاده ریادی از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing، استفاده از کلمات و برچسب هایی که مرتبط با محتوا نیستند، استفاده از متون یا لینک های مخفی، تکنیکی به نام پنهان کاری، استفاده از محتوای تکراری و غیره.

سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

سومین نوع سئو، سئوی کلاه خاکستری نام دارد. اگرچه سئو کلاه خاکستری از عنوان این سئو چیزی که برداشت مشود چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه به نظر می رسد، اما در حقیقت تعریف این نوع سئو کمی متفاوت است.

سئو کلاه خاکستری به اندازه سئو کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیست و از طرفی سئو کلاه سیاه چندان پرریسک و خطرناک نیست. اگرچه تعریف خیلی دقیقی از این نوع سئو وجود ندارد، اما ساده ترین و مفهومی ترین تعریف این نوع سئو، استفاده از روش ها و تکنیک های اصولی بدون شناخت است.

اگرچه بسیاری از این روش‌ها توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو غیرقانونی تلقی نمی‌شوند، اما در عمل این روش‌ها به تقلب ساده و گمراه کردن کاربران خلاصه می‌شوند. با این حال، گوگل استفاده از این فناوری‌ها را برای هیچ وب‌مستری توصیه نمی‌کند، زیرا برخی از آنها جریمه‌های گوگل را به همراه دارند.

نمونه های مختلفی از سئو کلاه خاکستری وجود دارد که معروف ترین آنها  (Click Bait) طعمه کلیکی نام دارد. به این ترتیب، به عنوان یک صاحب کسب و کار، آگهی‌های جعلی یا اغراق‌آمیز را از منابع دیگر سفارش می‌دهید و مشتریان با دیدن آگهی وسوسه می‌شوند روی آن کلیک کنند.

هر کاربر اینترنتی یا موبایلی هر روز در وب سایت ها یا اپلیکیشن های موبایلی با این نوع تبلیغات مواجه می شود.“شما برنده خوش شانس ما هستید. برای دریافت جایزه خود روی این بنر کلیک کنید!” در سال های اخیر تبلیغات زیادی با عناوینی مشابه. در وب منتشر شده است. بسیاری از کاربران آماتور هستند که همیشه فریب این نوع تبلیغات را می خورند و روی آنها کلیک می کنند. این کاربر پس از ورود به آن سایت فقط ترافیک آن صفحه را افزایش داده و کاری به درآمد خود نداشته است.

نوع دیگری از سئوی کلاه خاکستری  است که به طور خاص فقط مشتریانی را هدف قرار می دهد که به  چیزی به شدت نیاز دارند. برای مثال ایجاد صفحاتی با عناوین متقاعد کننده و نادرست یکی از آنهاست. به عنوان مثال، شما به دنبال نرم افزار خاصی در وب هستید که کرک و نسخه رایگان نداشته باشد، اما در جستجوهای خود با سایت های زیادی مواجه می شوید که این نرم افزار را به صورت رایگان ارائه می دهند، موتورهای جستجو برای ایجاد صفحات و انتشار آنها وقتی وارد این سایت ها می شوید، می بینید که نرم افزار لینک دانلود ندارد یا لینکی وجود دارد که جعلی و تبلیغ شده میباشد.

در برخی سایت های دیگر، پس از انجام همین فرآیند، لینک دانلود فایل فشرده رمزگذاری شده به شما داده می شود. اگر می خواهید رمز عبور را پیدا کنید، باید به سایت یا سایت های دیگری وارد شوید. همچنین انجام نظرسنجی ها و کمپین های کاملاً نادرست برای این پرونده امری عادی شده است.

اگرچه چنین اقداماتی بازدید و ترافیک بی‌شماری را برای سایت به ارمغان می‌آورد، اما این بازدیدها در نهایت می‌تواند منجر به خروج سریع کاربران و از بین بردن اعتماد آنها به کل وب‌سایت شود. .

متأسفانه خیلی از وب‌مسترها به همین مسئله راضی بوده و از همین طریق و با کسب بازدیدهای غیرمنصفانه پول زیادی به جیب می‌زنند.

تفاوت های سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری در چیست؟

از نظر عملکرد، سئو کلاه خاکستری بسیار شبیه به سئو کلاه سیاه است. زیرا این دو تکنیک غیراخلاقی و نادرست هستند. اما تفاوت این دو در بحث در مورد ریسک پذیری آنها نهفته است. اگرچه روش‌های سئو کلاه سیاه بر خلاف تمام قوانین وب است، اما در بیشتر موارد روش‌های سئو کلاه خاکستری قوانین خاصی را نقض نمی‌کنند،

اما در عین حال این اقدامات غیرقانونی هستند و توصیه نمی‌شوند. بنابراین به احتمال زیاد به زودی روش های سئو کلاه خاکستری به لیست سیاه و ممنوعیت گوگل اضافه خواهد شد.

تفاوت اصلی سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید در این است که باید اذعان داشت که سئو کلاه سفید قانونی و سئو کلاه سیاه غیرقانونی است. دومین تفاوت عمده بین این دو این است که سئوی کلاه سفید بدون ریسک هستند و برای رسیدن به سئو کلاه سفید زمان زیادی طول می کشد. از سوی دیگر، سئو کلاه سیاه خطر شناسایی بالاتری دارد و زمان بسیار کمتری برای رسیدن به نتایج نیاز دارد.

به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است زودتر به نتیجه برسید اما نتایج شما موقتی است. اما نتایج و موفقیت های سئو کلاه سفید ماندگار و ماندگار است.

عموماً افراد تمایل دارند به تکنیک های سئو کلاه سیاه یا تکنیک های سئو کلاه خاکستری متوسل شوند که از نظر موتورهای جستجو زیاد از بین نمی روند. افراد دیگری که بودجه لازم برای اجرای کمپین های قانونی و شهودی سئو را ندارند نیز ممکن است انگیزه استفاده از این روش ها را داشته باشند.

با در نظر گرفتن این موضوع، با وجود خطر جریمه شدن و حذف از نتایج موتورهای جستجو، هنوز تعداد زیادی از سایت ها و کسب و کارها هستند که معتقدند با پیروی از این راه ها و روش ها می توانید بیشترین بهره را از این راه حل ها در کمترین زمان ممکن ببرند.

در آخر اگرچه برخی از استراتژی های سئو کلاه خاکستری یا کلاه سیاه ممکن است چندان عجیب به نظر نرسند. وقتی می‌توانیم با روش‌های اصولی سئو کلاه سفید به پیشرفت‌های محکم و پایداری دست یابیم، چرا با وجود خطر حذف سایت از نتایج جستجو، به روش‌هایی تکیه می‌کنیم که حتی اگر موفق باشند، همچنان پرریسک و غیر قانونی هستند. الگوریتم های گوگل در سال های اخیر بسیار هوشمندتر شده اند.

برخی از این شیوه‌های سئو ممکن است هنوز توسطربات های گوگل  از دید پنهان باشند، اما به‌روزرسانی‌های بعدی این ربات‌ها، این راه‌حل‌ها را شناسایی کرده و برای سایت‌هایی که قوانین Google را نقض می‌کنند جریمه اعمال می‌کند. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از ریسک های بی مورد  و بی هدف بر روی اصول استاندارد سئو تمرکز کنید و تجارت اینترنتی خود را به صورت قانونی، طبیعی و هویتی مدیریت کنید.

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

1 – سئو تکنیکال

سئوی فنی استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و … می باشد. برای راه اندازی فعالیت های بازاریابی محتوا به یک پلت فرم قوی و سایت استاندارد نیاز داریم.

2 – – بازاریابی محتوا

فعالیت هایی از جمله شناسایی کلیدواژه های ارزشمند، تجزیه و تحلیل رقبا، تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا محسوب می شود. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

3 –  لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای فنی سئو و ایجاد محتوای ارزشمند می تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند، اما برای کسب رتبه اول و رقابت با سایت های قدیمی، سایت شما نیاز به یک لینک خارجی دارد. فعالیت هایی مانند شبکه های اجتماعی،فروم های تخصصی، بازاریابی کامنت، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO off page می گویند.

 

سئو چیست؟ (صفر تا صد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)
سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

غالب نیازهای کاربران عباتند از:

اطلاعات:

جستجو برای اطلاعات: به عنوان مثال: “بهترین لپ تاپ برای عکاسان چیست؟”

موقعیت :

جستجو برای موقعیت: به عنوان مثال جستجوی وب سایت مشخص مانند “دیجی کالا

خرید:

جستجو برای خرید چیزی: به عنوان مثال: “خرید لپ تاپ سبک

با جستجوی کلمه یا عبارت مورد نظر خود در گوگل می توانید به طور خلاصه به نیازهای کاربران با توجه به موارد نمایش داده شده در نتایج جستجو پی ببرید. به عنوان مثال، اگر شبکه‌ای از تصاویر در نتایج جستجو ظاهر شود، اکثر کاربرانی که این کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند، آن را به اندازه جستجوی تصاویر آن درک می‌کنند.

همچنین بررسی کنید که چه محتوایی با رتبه برتر در نتایج جستجو می توان به مشتریان خود ارائه دهید. و سپس به این فکر کنید که چگونه می توانید محتوای ارزشمندتری را در وب سایت خود منتشر کنید.

انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت منجر به رتبه بهتر در نتایج جستجو می شود و مهمتر از همه این که مشتریان بیشتری به برند شما اعتماد خواهند کرد. قبل از انجام همه این کارها، باید اهداف وب سایت را از قبل تعیین کنید تا یک برنامه سئوی خوب ایجاد کنید.

سوالات متداول سئو

در این بخش به سوالاتی که عموما در مورد سئو پرسیده میشود و دغدغه افراد در زمان آشنایی با این حوزه است پاسخ خواهیم داد:

1-سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو یک فرآیند ساده برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو توسط گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو و در نتیجه ترافیک بیشتر برای وب سایت است. موتورهای جستجو محتوای بسیار متنوعی را در نتایج جستجو نشان می‌دهند، از جمله متن، تصویر و ویدیو، که هر کدام بر اساس میزان مرتبط بودن کاربر در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

از نظر تئوری، اگر وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد، وب سایت شما ترافیک بیشتری ایجاد می کند و این موقعیت کسب و کار شما را افزایش می دهد.

2-سئو چگونه کار می کند؟

سئو به کسب و کارها کمک می کند که حضور بیشتری در نتایج جستجو داشته باشند. در نتیجه ترافیک بیشتر و مشتریان بیشتری برای آنها ایجاد خواهد شد.

3-آیا سئو روشی قانونی محسوب می شود؟

سئو به هیچ وجه غیر قانونی نیست، اما اقداماتی که در جهت سئو کلاه سیاه هستند موجب جریمه شدن وب سایت از طرف موتورهای جستجو می گردد. روش های سئو کلاه سیاه در سال های دورتر مورد توجه بودند،

اما گوگل با شناسایی آنها و خلق الگوریتم هایی توانسته نتایج حاصل از این گونه روش ها را از نتایج جستجو دور کند. بنابراین حتی اگر شما تکنیک کلاه سیاهی را پیدا کردید که در حال حاضر نتیجه می دهد، مطمنن باشید که در آینده بسیار نزدیک گوگل متوجه آن خواهد شد

4-در صورت انجام سئو، گوگل من را جریمه می کند؟

نه، موتورهای جستجو مانند گوگل همیشه به دنبال بهترین نتایج برای مشتریان خود هستند. گوگل و سایر موتورهای جستجو از صاحبان وب سایت می خواهند که از SEO استفاده کنند تا کاربران بتوانند محتوا را آسان تر پیدا کنند.

اما باید مراقب باشید که در این کار قوانین آنها را رعایت کنید. در صورت نقض شرایط، موتورهای جستجو این حق را برای خود محفوظ می دارند که وب سایت شما را از فهرست و نتایج جستجو حذف کنند. به طور خلاصه، گوگل به سایت هایی که از تکنیک های سئو مناسب استفاده می کنند پاداش می دهد و فقط سایت هایی را که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند جریمه می کند.

5-تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست؟

تکنیک های سئو کلاه سیاه تکنیک هایی هستند که به صورت مصنوعی سعی می کنند وب سایت را با کمترین زمان و تلاش به بالاترین جایگاه خود برسانند. این روش ها شامل ایجاد ابزارک برای درج چندین لینک در صفحات، افزایش استفاده از کلمات کلیدی و ساخت PBN (شبکه های وبلاگ خصوصی) برای تولید بک لینک است.

6-چگونه سایتم را سئو کنم؟

سئو مجموعه ای از اقدامات است که از نام دامنه تا جنبه های پیچیده مانند افزایش سرعت سایت را شامل می شود. عوامل زیادی بر رتبه سایت تاثیر می گذارند و سئو به معنای بهینه سازی این عوامل برای کسب بالاترین امتیاز است.

این عوامل شامل استفاده صحیح از کلمات کلیدی، سرعت بارگذاری وب سایت، زمانی که کاربران در وب سایت می گذرانند، تعداد بک لینک ها، نمایش بهینه وب سایت در دستگاه های تلفن همراه و … می باشد.

7-هر از چند وقت به سئو نیاز دارم؟

سئو یک تلاش یکبار مصرف نیست و کارشناسان سئو آن را به عنوان یک استراتژی بازاریابی بلند مدت توصیه می کنند. به عبارت دیگر، صاحبان وب سایت باید دائماً وب سایت خود و رتبه آن را کنترل کنند.

علیرغم تغییرات مداوم در سایت، به روز رسانی موتورهای جستجو، محتوای قدیمی و سایر فعالیت های رقیب، سئو به عملکرد ثابت نیاز دارد. با این حال، در اکثر مشاغل، سئو نسبت به سایر روش های بازاریابی بازده سرمایه گذاری بیشتری دارد.

8-آیا نیاز است که شخصی را برای سئو استخدام کنم؟

نه لزوما، اگرچه استخدام یک فرد یا شرکت بهترین و سریع ترین راه برای دستیابی به نتایج با برون سپاری سئو است. اما برای مشاغل نیز هزینه بر است. وقتی تصمیم می گیرید برای خدمات هزینه کنید، همه چیز با بازگشت سرمایه به پایان می رسد.

اگر خرج کردن پول برای سئو همیشه برای شما سودآور است، این کار را انجام دهید. اما اگر توانایی پرداخت خدمات سئو را ندارید، جایگزین های ارزان تری نیز وجود دارد. آموزش سئو و استفاده از افزونه های سئو دو مورد از این روش هاست. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از افزونه های سئو نیازمند دانش گسترده در مورد سئو نیز می باشد.

9-آیا ساختار URL بر روی سئو تاثیر گذار است؟

کیفیت ساختار URL بر سئو و رتبه وب سایت تاثیر می گذارد. URL ها باید به گونه ای انتخاب شوند که کوتاه، خوانا و برای کاربران آسان باشد. تحقیقات وب سایت Quicksprout نشان می دهد که URL های 35 تا 40 کاراکتری بیشتر به نتایج جستجوی بالاتر کمک می کنند.

10-چگونه بر روی سئو نظارت کنم؟

گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزار برای دریافت آمار اولیه و نظارت بر ترافیک وب سایت است. نکته مهم در مورد این ابزار رایگان بودن آن است. یکی دیگر از ابزارهای مهم برای مدیران وب، ابزارهایی است که رتبه سایت را در نتایج جستجو کنترل می کنند. این ابزارها به شما کمک می کنند تا نمودار تغییرات رتبه وب سایت را مشاهده کرده و نتایج تلاش های سئو سایت خود را مشاهده کنید.

11-گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics ابزاری است که توسط گوگل برای گزارش داده های ترافیک وب سایت ایجاد شده است. از جمله مهمترین پارامترهای گزارش شده می توان به موقعیت جغرافیایی کاربر، تعداد صفحات بازدید شده و میانگین زمانی که کاربران در سایت سپری می کنند اشاره کرد.

12-مشاهده نتایج حاصل از سئو به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

عوامل زیادی در رتبه بندی یک وب سایت وجود دارد که برخی از آنها را نمی توانید کنترل و مدیریت کنید. عوامل سئو شامل تعداد بک لینک ها، کیفیت محتوا، به روز رسانی محتوا، قدمت دامنه، رقابت کلمات کلیدی و موارد دیگر می باشد. برخی از این عوامل را نمی توانید به طور کامل مدیریت کنید.

بنابراین، مهم نیست که چقدر تلاش می کنید، اگر رتبه وب سایت شما تغییر نکرد، بهتر است منتظر بمانید تا در نهایت نتایج تلاش های شما ظاهر شود و به تولید محتوای بهتر در وب سایت ادامه دهید.

13-گوگل چگونه به وب سایت من پی میبرد؟

گوگل وب سایت شما را با ربات های خود تشخیص می دهد. این ربات گوگل نرم افزاری است که در وب جستجو می کند و سایت ها و مطالب جدید را پیدا کرده و به فهرست گوگل اضافه می کند.

14-Robots.txt چیست؟

ربات های موتورهای جستجو در اولین بازدید از وب سایت شما ابتدا به دنبال فایل robots.txt می گردند. این فایل حاوی دستورالعمل هایی برای تعریف نحوه تعامل Google با وب سایت شما برای ربات ها است.

اگر وب سایت شما حاوی پوشه ها و مسیرهایی است که علاقه ای به نظارت و نمایه شدن توسط گوگل ندارید، می توانید از دستورات موجود در این فایل برای جلوگیری از انجام این کار توسط ربات های گوگل استفاده کنید.

15-متا تگ چیست؟

متا تگ قطعه ای از متن است که یک صفحه را توصیف می کند. متا تگ های محبوب عبارتند از عنوان، توضیحات و روبات ها. متا تگ ها در صفحه ظاهر نمی شوند، بلکه فقط در کدهای HTML ظاهر می شوند.

16-آیا متا تگ ها از اهمیت برخورداند؟

از نظر بسیاری از کارشناسان سئو، رتبه بندی گوگل به متا تگ ها در صفحات متکی نیست و اکثر آنها از نظر گوگل منسوخ شده اند. با این حال، متا تگ ها همچنان اطلاعات مهمی در مورد صفحه به موتورهای جستجو منتقل می کنند. با ارائه اطلاعات بیشتر برای وب سایت،

می توان انتظار افزایش نرخ کلیک آن را داشت. بنابراین در حالی که متا تگ ها اغلب به طور غیرمستقیم در رتبه بندی تاثیر دارند، هنوز هم در سئو مهم هستند.

17-نقشه سایت XML جیست؟

نقشه های سایت با فرمت XML به موتورهای جستجو کمک می کند تا اطلاعاتی مانند آخرین به روز رسانی یک صفحه را گزارش کنند و مهم ترین صفحات سایت شما را فهرست کنند. در واقع این نقشه سایت فهرستی از URL های مهم سایت شما به همراه اطلاعات دیگر است.

18-ریدایرکت 301 چیست؟

تغییر مسیر 301 انتقال دائمی محتوا از یک URL به URL دیگر است. با ایجاد یک تغییر مسیر، اطمینان حاصل می کنید که مشتریان شما با کلیک بر روی پیوندهای قدیمی سایت در هر نقطه از وب به صفحات جدید هدایت می شوند.

19-لینک کانونیکال چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که یک صفحه ممکن است URL های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، www.example.com و example.com یک صفحه را برای کاربران نشان می دهند. اگرچه این مکان برای کاربران مهم نیست، موتورهای جستجو محتوای متفاوتی را برای URL های مختلف انتظار دارند.

مشکل بزرگ پس از چنین رویدادی این است که ممکن است سایت توسط موتورهای جستجو جریمه شود، زیرا آنها فکر می کنند که شما با ایجاد محتوای تکراری در صفحات مختلف سعی در تقلید دارید. لینک canonical این مشکل را حل می کند. پیوند متعارف به معنای هدایت URL ها به موتورهای جستجو و نه به کاربران است. این موتورهای جستجو یک کپی از URL محتوا را در نتایج جستجو نمایش می دهند که به آن پیوند متعارف گفته می شود.

20-آیا نمایش صحیح سایت در موبایل موجب ارتقا سئو می گردد؟

با توجه به تغییرات ایجاد شده توسط گوگل در سال های اخیر، گوگل موضوع نمایش سایت در دستگاه های تلفن همراه را در اولویت قرار داده است. بنابراین اگر وب سایت شما به درستی در دستگاه های تلفن همراه مشاهده نشود، احتمالاً رتبه بندی جستجوی تلفن همراه کاهش می یابد. به طور کلی، با روند رو به رشد استفاده از دستگاه های تلفن همراه، آنها نیاز به بهینه سازی وب سایت دارند.

21-Knowledge Graph گوگل چیست؟

Google Knowledge Graph یک سیستم اطلاعاتی است که توسط Google برای بهبود کیفیت پاسخگویی به مشتریان استفاده می شود. گوگل در این سیستم سعی می کند به سوالات کاربران پاسخ خوبی بدهد. اغلب با جستجوی عبارتی در گوگل، فهرستی از وب سایت ها را پیدا خواهید کرد. اما گاهی اوقات متوجه می‌شوید که گوگل برخی از مطالب را در وب سایت در بالای نتایج قرار داده است، از جمله پاسخ به سؤالات شما.

اگر وب سایت شما نیاز به سئو دارد، می توانید با پشتیبانی 24 ساعته کار خود را به مجموعه وب مب و تیم بهینه سازی محتوا ما بسپارید.

سئو چیست؟ (0 تا 100 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

 

منبع : طراحی سایت 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *